Op(en)baring of opbaring

Als uitvaartverzorger ervaar ik bijna dagelijks hoe lastig het is voor mensen om tijdens een opbaring afscheid te nemen van een geliefde. Veel mensen vinden het spannend en sommigen zelfs eng. Vooral als u zoiets nog nooit eerder hebt meegemaakt. Een opbaring is echter niet eng. Als we in het woordenboek zoeken naar de betekenis van het woord ‘opbaring’, dan lees ik dat het letterlijk betekent ‘het op een baar leggen’ van een overledene. Ik vind het juist een hele bijzondere gebeurtenis die een belangrijke rol kan spelen in het verwerken van het rouwproces. Ook uit diverse onderzoeken komt de positieve werking van de opbaring naar voren. Het is immers de laatste mogelijkheid om fysiek afscheid te nemen voordat de overledene wordt begraven of gecremeerd.

Hoe werkt opbaren

Wanneer u kiest om de overledene op te baren, dan zijn er diverse mogelijkheden. Vaak kiest men voor opbaring bij iemand thuis of in een rouwcentrum. U kunt natuurlijk ook kiezen voor een locatie waarmee de overledene een speciale band had. U kunt daarbij denken aan een kerk of een verenigingsgebouw. Daarnaast zijn er verschillende manieren om de overledene op te baren, namelijk in bed of in een kist. Veel mensen vinden het prettig om het opbaren thuis op bed in een vertrouwde omgeving plaats te laten vinden. Zo kunnen de nabestaanden de overledene zien wanneer ze maar willen. Om ervoor te zorgen dat de overledene koel blijft, plaatsen wij in die gevallen een speciale bedkoeling op het matras. Wie kiest voor een rouwcentrum of mortuarium, adviseer ik om te kiezen voor een centrum dat 24/7 toegankelijk is, zodat de nabestaanden geen rekening hoeven te houden met de openingstijden. 

Regels rondom opbaren

In Nederland is de tijd om afscheid te nemen van de overledene beperkt tot een aantal dagen. Voordat een overledene opgebaard wordt, is het mogelijk om het lichaam van de overledene te verzorgen. Voor sommige mensen biedt het namelijk troost om de overledene te verzorgen, wassen en aan te kleden. Wanneer de overledene in een eventuele wilsverklaring niets heeft vermeld over de kleding, staat het de nabestaanden vrij om de kleding te kiezen waarin de overledene wordt opgebaard. Wanneer u dit liever niet zelf doet, dan kunnen wij u daarbij ondersteunen of de verzorging en het aankleden uit handen nemen.

Rouwcentrum Alexander

Wie kiest voor een rouwcentrum kan vanaf medio april nu ook terecht bij Rouwcentrum Alexander. De afgelopen maanden zijn wij namelijk druk bezig geweest met het gereedmaken van ons eigen rouwcentrum. Rouwcentrum Alexander beschikt over drie intieme, sfeervolle familiekamers. Uw dierbare verblijft vanaf het overlijden tot aan de dag van de uitvaart in de familiekamer.

U ontvangt een eigen sleutel, waarmee u 24 uur per dag beschikking hebt tot de familiekamer. Hierdoor is het mogelijk om altijd zonder afspraak bij uw dierbare langs te kunnen gaan, ook in de avonden en in de weekenden. U kunt in alle rust de laatste momenten samen met uw dierbare zijn. Uiteraard is het toegestaan om bloemen, foto’s of andere herinneringen tijdelijk mee te nemen naar de familiekamers. In de familiekamers is het ook toegestaan bezoek te ontvangen. Dus als u iemand anders de mogelijkheid wilt geven afscheid te nemen dan kan dit. Mochten er meer dan tien mensen afscheid willen nemen dan is het mogelijk om dit in het rouwcentrum te doen.

Rouwcentrum Alexander opbaring

Het gehele artikel is tevens te lezen op Nesselande Living. Heeft u nog vragen? Of wilt u een overlijden melden, neem dan contact op met Salet Uitvaartverzorging 010-7071540. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Open dag Rouwcentrum Alexander

Zaterdag 13 april van 10.00 uur – 16.00 uur.

Zaterdag 13 april is het zover, wij openen de deuren van ons nieuwe rouwcentrum. Na een intensieve en mooie periode waarin wij deze ruimte hebben omgetoverd tot een prachtige locatie, kunnen wij het nu aan u laten zien.

Rouwcentrum Alexander

Rouwcentrum Alexander is een kleinschalig rouwcentrum. Het is mogelijk om in het rouwcentrum een condoleance of afscheidsplechtigheid te houden. Naast het rouwcentrum beschikken wij over drie familiekamers. In een familiekamer kan uw dierbare verblijven vanaf de dag van het overlijden tot aan de dag van de uitvaart. U ontvangt een sleutel waarmee u 24 uur per dag toegang heeft tot de kamer waar uw dierbare verblijft. U kunt dus op elk gewenst moment naar uw dierbare toe en u hoeft geen afspraak te maken.


Register uitvaartverzorger

Zoals jullie weten hechten wij veel waarde aan kwaliteit. Met trots kunnen wij vanaf nu melden dat ik mijzelf vanaf nu Register uitvaartverzorger mag noemen.

Wat is een register uitvaartverzorger?

De officiële beschrijving is als volgt: Nabestaanden en andere betrokkenen bij een levenseinde zijn er graag zeker van dat een uitvaart goed wordt geregeld. Ze hechten hierbij veel waarde aan gekwalificeerd personeel. Om de vakbekwaamheid van uitvaartverzorg(st)ers te borgen is het Register voor gecertificeerde Uitvaartverzorger in het leven geroepen. Het Register is een onderdeel van de Stichting Keurmerk Uitvaartzorg. Om in aanmerking te komen voor de titel Register Uitvaartverzorger (RU) moet de uitvaartverzorg(st)er aan strenge eisen voldoen. Bij de uitvaartorganisatie waar de uitvaartverzorg(st)er werkt wordt onderzoek gedaan naar de kwaliteit en de klanttevredenheid. Zie ook het register.

Wat betekent dit voor onze dienstverlening?

Met het behalen van deze titel verplichten wij onszelf om jaarlijks aan strenge eisen te voldoen. Een voorbeeld van die eisen is het verplicht behalen van studiepunten op het gebied van de uitvaartzorg. Dit zorgt er voor dat wij weten wat er speelt in de branche, in de wet en in de maatschappij. Zo weten wij zeker dat wij de uitvaarten volgens alle wet -en regelgeving voor u verzorgen.

Daarnaast is het een eis om een hoge tevredenheid van opdrachtgevers te krijgen. In 2018 hadden wij een gemiddeld tevredenheid cijfer van 9,6. Wij zijn er enorm trots op dat mensen zo tevreden zijn over onze dienstverlening en alle recensies die wij krijgen zijn hartverwarmend. Want uiteindelijk is dat waarom wij een uitermate hoge kwaliteit willen leveren. Afscheid nemen kun je maar 1 keer doen en wij willen onze opdrachtgevers het afscheid geven wat hun nabestaande verdient.

Ik ben nog niet van plan om dood te gaan…

Er wordt in Nederland niet veel over de dood gesproken. Als er wel over gesproken wordt, dan reageren veel mensen met een grapje. Ze zeggen: “Ik ben nog niet van plan om dood te gaan”, of: “Breng mij naar naar het grof vuil, lekker goedkoop”.  U kunt uw uitvaart vooraf regelen, zelfs als u nog niet van plan bent dood te gaan.

Praten over sterven

Het praten over ziek zijn, sterven en de uitvaart blijft een gevoelig onderwerp. Het lijkt haast wel alsof mensen bang zijn om ongeluk op zichzelf af te roepen door de wensen met betrekking tot de uitvaart uit te spreken. Toch willen wij graag aandacht vragen voor het bespreken van de uitvaart.

Een mooi en gedenkwaardig afscheid is heel persoonlijk en voor iedereen anders

Als uitvaartondernemer kom ik bij families langs om de uitvaart van hun dierbare te bespreken. Soms was de overledene al een tijd ziek en weten de nabestaanden welke wensen er zijn voor het laatste afscheid. Het komt echter ook regelmatig voor dat ik met nabestaanden spreek, die geen idee hebben wat de overledene gewild zou hebben. Het overlijden is onverwachts gebeurd, of er is simpelweg nooit gesproken over doodgaan en de uitvaart. De nabestaanden worden dan tijdens een emotionele periode voor moeilijke keuzes gesteld.

Vooraf de uitvaart bespreken

Het komt gelukkig ook steeds vaker voor dat ik een uitvaart ga bespreken, waar vooraf al veel over bekend is. Dan ben ik bijvoorbeeld al eens langgewenst bij de persoon om samen te bespreken wat de wensen zijn. Van deze voorbespreking maak ik een verslag, zodat nabestaanden direct kunnen zien hoe de overledene het laatste afscheid gewild zou hebben. Het kan ook zo zijn dat de overledene een wilsverklaring heeft ingevuld. In zo’n wilsverklaring kunnen alle wensen opgeschreven worden. Het handige aan een wilsverklaring is dat je het op je eigen tijd in kan vullen en aan niemand hoeft te laten zien. Bewaar het ingevulde document bij andere belangrijke zaken. De uitvaart vooraf regelen kan voor de nabestaanden veel rust geven op het moment dat het nodig is om uw uitvaart te regelen.

Door te praten over de dood, zal je niet ineens sterven. Maar mocht je onverwacht sterven, dan is het voor de nabestaanden fijn dat ze weten wat jij gewild zou hebben.

Uitvaartvoorafregelen

Heeft u een vraag naar aanleiding van bovenstaand artikel of heeft u een andere vraag voor ons? Bel dan 010-7071540 wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Kwaliteit, deskundigheid, betrouwbaarheid en transparantie

Stichting Keurmerk Uitvaartzorg

Trots laten wij iedereen weten dat wij het keurmerk uitvaartzorg hebben behaald. En dat wij ons vanaf nu een gecertificeerde uitvaartonderneming mogen noemen. Maar waar staat dit keurmerk uitvaartzorg nu eigenlijk voor? En waarom zijn wij er zo trots op?

Keurmerk Uitvaartzorg

Het keurmerk uitvaartzorg is ontwikkeld om de uitvaartbranche in Nederland transparant en betrouwbaar te maken. Om het keurmerk te behalen moet de uitvaartonderneming werken volgens “6 zekerheden” die garant staan voor een hoge kwaliteit van dienstverlening. En het begeleiden van de uitvaart op een deskundige, betrouwbare en transparante manier. In de praktijk wil dit zeggen dat dit keurmerk laat zien dat wij staan voor hoge kwaliteit van elke uitvaart en dat u bij ons niet achteraf voor verrassingen komt te staan.

De zes zekerheden

Op het moment dat er een overlijdensmelding bij ons binnenkomt, maken wij met de beller direct een afspraak. Dit kan direct zijn, maar ook later op de dag indien dit gewenst is. Wij komen altijd persoonlijk bij u langs en tijdens deze regelafspraak maken wij samen met u heldere afspraken over de uitvoering van de uitvaart. U ontvangt aan het einde van deze afspraak direct een transparante kostenbegroting. Op deze manier weet u waar u aan toe bent en welke kosten de uitvaart met zich meebrengt. De dagen na het regelgesprek zorgen wij voor een goede organisatie van de uitvaart. Wij hebben regelmatig contact met u bijvoorbeeld over de rouwkaart, de fotopresentatie of de muziek tijdens de uitvaart.

Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen in de uitvaartbranche en daarom zorgen wij voor bekwaam personeel door regelmatig deel te nemen aan scholingen. Wij vinden het belangrijk om een doelmatige klachtenafhandeling te hebben, maar gelukkig hebben wij deze tot op heden niet nodig gehad. Na elke uitvaart vragen wij de opdrachtgever om een klanttevredenheidsonderzoek in te vullen.

Trots

Al sinds de dag dat wij zijn begonnen, streven wij naar de hoogste kwaliteit van dienstverlening. Wij zijn er zeer trots op dat een onafhankelijke instantie heeft geconcludeerd dat wij ook daadwerkelijk de kwaliteit leveren die wij zeggen. Om het keurmerk te mogen dragen wordt regelmatig gecontroleerd of wij kwalitatief, deskundig, betrouwbaar en transparant werken.

Bel bij overlijden

Als een spin in het web

Uitvaart-Rotterdam

Het overlijden van een dierbare is een ingrijpende gebeurtenis. Op een moment dat de emoties van het afscheid de boventoon voeren, moet u naast allerlei algemene zaken ook de uitvaart regelen. Een uitvaartverzorger moet dan ook van alle markten thuis zijn. Je bent namelijk als een spin in het web die de gehele uitvaart in goede banen moet leiden. Een ‘ceremoniemeester’ die gedurende het gehele traject een centrale rol vervult en het vaste aanspreekpunt is voor de nabestaanden. Die alles achter de schermen regelt en ervoor zorgt dat de uitvaart tot in de details is uitgewerkt.

Een dankbare missie

Van het verzorgen van de overledene tot het vervoer naar het rouwcentrum of het regelen van een thuisopbaring, van het praktisch regelen van de overlijdensakte en aangifte doen bij de gemeente tot het verzorgen van de kist, van het ontwerpen van rouwkaarten tot het reserveren van een uitvaartcentrum om de laatste eer te betuigen aan de overledene, van het bestellen van bloemen tot het regelen van volgauto’s etc. Wat dat betreft ben je als uitvaartondernemer eigenlijk een evenementenbureau op een bijzondere en dankbare missie. Of een mediabedrijf dat de mooiste rouwkaarten ontwerpt en een emotionele powerpointpresentatie over de overledene samenstelt.

Professionaliteit en flexibiliteit

In tegenstelling tot een evenementenbureau of mediabedrijf moet echter alles in relatief weinig tijd worden geregeld. Dát vraagt om een belangrijke mate van professionaliteit en flexibiliteit. Niet alleen van de uitvaartverzorger, maar van alle mensen die er alles voor doen om diezelfde uitvaart op de juiste manier vorm te geven. Voor iedereen die in deze branche werkzaam is, geldt immers dat zij goed kunnen luisteren, discreet zijn en goed met emotie kunnen omgaan. Als uitvaartverzorger krijg je namelijk de verantwoordelijkheid voor een mooi afscheid voor een persoon die geliefd is, van wie men houdt.

Het nadenken over en vormgeven van de uitvaartplechtigheid gebeurt daarom altijd in nauwe samenwerking met de nabestaanden. Als ik bij een gezin kom dat net een dierbare heeft verloren, dan fungeer ik vaak als rots in de branding. Met kleine stapjes gaan we samen nadenken over de uitvaart. Ik bespreek wat de wensen zijn ten aanzien van de opbaring en de uitvaartplechtigheid. In mijn werk streef ik ernaar dat de uitvaart een persoonlijke, bij de overledene passende gebeurtenis wordt. Of u nu een groot of slechts een klein budget heeft, u kunt u altijd rekenen op een van a tot z verzorgde uitvaart, volledig op maat, zonder aan de kwaliteit of service te tornen.

Persoonlijk contact

De gehele periode tussen overlijden en de uitvaart hou ik persoonlijk contact. De dagen tussen een overlijden en de uitvaart zijn voor nabestaanden namelijk vaak een hectische tijd. Juist in deze dagen is het belangrijk dat zij het fysieke afscheid van hun geliefde in alle rust kunnen voorbereiden. Ik ben dag en nacht bereikbaar. Verder neem ik de dag voor de uitvaart samen met u alles nog eens tot in detail door, zodat de uitvaart vlekkeloos verloopt.

De laatste controle

Op de dag van de uitvaart zelf ben ik ruim op tijd aanwezig bij het uitvaartcentrum alles te controleren. Werkt alle audiovisuele apparatuur of moet ik nog back-up regelen, zijn de juiste consumpties aanwezig, staan er voldoende stoelen voor de genodigden. Het zijn namelijk de kleine dingen die een uitvaart tot een ‘succes’ maken. En als alle nabestaanden weer huiswaarts gaan en verder gaan met hun rouwverwerking, begint voor mij het hele traject opnieuw als de telefoon begint te trillen. Toch wordt het nooit een sleur, want elke uitvaart is weer uniek en bijzonder.

Lees dit artikel ook in magazine Nesselande living

Kleine kinderen meenemen naar een uitvaart?

Uitvaart Rotterdam

Als uitvaartverzorger krijg ik regelmatig de vraag of het verstandig is om kleine kinderen mee te nemen naar een uitvaart. Persoonlijk vind ik het niet meer dan logisch om ook kinderen en kleinkinderen erbij te betrekken. Een uitvaart is immers een emotioneel moment. Net als bij volwassenen helpt het bijwonen van een uitvaart bij het rouwproces. Dit natuurlijke proces is noodzakelijk om het verdriet een plaats te kunnen geven en na verloop van tijd verder te gaan met ons leven. Niet rouwen is dus voor kinderen net zo ongezond als voor volwassenen. Door een uitvaart bij te wonen leren kinderen te beseffen dat er iemand dood is. Daarbij speelt afscheid nemen een belangrijke rol. Houd er daarbij wel rekening mee dat ieder kind anders omgaat met de dood. Je moet een kind overigens nooit dwingen om mee te gaan, want zij moeten vrij zijn om hun verdriet en gevoelens op hun eigen wijze te verwerken.

 

Vooral voor heel jonge kinderen is het concept van de dood nog niet concreet. Ga dus zeker geen ingewikkelde metaforen gebruiken of verhalen verzinnen als ‘oma is gaan slapen’. Zeg gewoon waar het op staat en bereid je samen met je kinderen voor op de dag van de uitvaart. Leg ze uit wat ze kunnen verwachten tijdens de uitvaart. Kinderen kunnen in hun onschuld soms hele directe of confronterende vragen stellen. Het is goed om te proberen deze vragen – hoe vreemd ook – helder en duidelijk te beantwoorden. Ook is het zaak hen gerust te stellen.

 

Toch merk ik bij nabestaanden nog vaak dat ze met dit onderwerp worstelen. Zo zeggen diverse psychologen dat je kinderen onder vijf jaar beter niet kunt meenemen naar een uitvaart. De hele gang van zaken gaat volgens hen volstrekt over hun hoofden heen. Ze voeren aan dat baby’s doordringend kunnen gaan huilen en dat peuters elk ogenblik hardop allerlei vragen kunnen gaan stellen en zo de dienst verstoren. Bovendien is de aandachtsspanne van een klein kind erg kort. Maar wat nu als het kleinkind helemaal gek was op zijn overleden opa of oma. Wat moet je dan doen. Hem of haar ontzeggen om afscheid te nemen. Hem of haar ontzeggen de laatste eer aan de overledene te kunnen bewijzen. Dit blijft ongetwijfeld onbewust of bewust ergens in het brein van het kind hangen, waarna het op latere leeftijd tot trauma’s, angst voor de dood of ongewenst gedrag kan leiden.

 

Zelf heb ik recent de uitvaart van mijn oma moeten verzorgen. Zij is vanaf het moment van haar overlijden tot aan de eigen dag van de uitvaart in haar eigen huis gebleven. Als familie hebben wij meerdere malen bij oma thuis gezeten om herinneringen op te halen en om haar toch nog even tussen ons in te hebben. Daarbij zijn vanaf het begin tot aan het einde de vijf achterkleinkinderen van oma betrokken geweest bij de dienst. Van het achterlaten van hun favoriete knuffel in de kist, het begeleiden van de kist uit oma’s huis, het versieren en aansteken van een herinneringskaarsje tot aan het zien dalen van de kist in het crematorium. Het was heel heftig voor ons allemaal, maar wij zijn er van overtuigd dat dit onze kinderen sterkt in het verwerken van het verlies van hun lieve oma.

Dit artikel is ook te lezen in de Nesselande Living

Uitvaart RotterdamUitvaart Rotterdam

Geiten en kippen bij crematorium en begraafplaats Laurentius

Crematorium en begraafplaats Laurentius

Vandaag had ik een crematie op een hele bijzondere locatie, crematorium en begraafplaats Laurentius. Na een mooie afscheidsdienst in de aula van het crematorium liepen wij naar buiten. Bij crematorium en begraafplaats Laurentius is het daadwerkelijke crematorium achter op het terrein gelegen. Hierdoor is het mogelijk om na de afscheidsdienst in de aula jouw dierbare voor de laatste keer te begeleiden naar het crematorium.

Vaak merk ik dat de families tijdens het aflopen van het pad helemaal gericht zijn op dit laatste eerbetoon aan hun dierbare. Vandaag was t ook het geval. Het was een mooie, emotionele wandeling waarin de kleinkinderen de kist begeleidden. Na het wegbrengen van de overledene keren de nabestaanden weer terug naar de aula en condoleanceruimte. Tijdens het teruglopen zie ik vaak dat de mensen om zich heen kijken en merken in wat een prachtige omgeving ze zich bevinden.

Crematorium en begraafplaats Laurentius is omgeven door groen en naast de mooie vijver is er sinds kort nu ook een stukje gras met kippen en geitjes.
De kinderen zien de dieren nu ook ineens en rennen er enthousiast heen, mooi om te zien hoe de dieren de kinderen even afleiden van het verdriet. Door dit stukje leven op het crematorium te brengen wordt het contrast tussen het leven en de dood verminderd. Want hoewel wij vandaag afscheid moeten nemen van een dierbaar persoon, de wereld staat niet stil en blijft doorgaan.

 

 

 

 

Open Dag Crematorium Maassluis

Zaterdag 2 juni aanstaande is er een open dag voor belangstellenden bij crematorium De Dijk in Maassluis. Heb jij altijd al eens een kijkje achter de schermen van een crematorium willen nemen? Dan kan dit aanstaande zaterdag.

Salet Uitvaartverzorging